søndag 25. november 2012

Brønnøya rundt, 24 November

Etter en lengre tid med dårlig form og mange legebesøk, som deverre ikke er over ennå, så hadde jeg lyst til å få meg en tur på sjøen. Det var spådd knallvær idag. Og joda, meterologene har sine ord i behold. Blå himmel og knall sol.....men bare på toppen av Sollihøgda. Vel nede ved Kadettangen og Sandvika lå tåken godt over området. Ikke så mye som antydning av sol. Men det blir jo litt trolsk å padle i slikt vær. Blikkstille havflate.
Tåke og fukt gjorde stort utslag på kameraet idag, linsa dugget ned hele tiden så det ble vanskelig å få tatt klare bilder. Derfor litt begrenset med film og bilder fra denne turen.

                                Klare for tur: Eli, Bernt og meg selv bak kameraet...

Turen idag skulle gå rundt Brønnøya. Vi startet fra Kadettangen, et flott utgangspunkt for padling i området. Parkering 15 meter fra vannet, til en overkommelig parkeringsavgift. De første 3 timene er gratis, deretter må man betale. Kostet vel ca 30kr for ca 6 timer. Helt greit for en slik fin tilgang til vannet.
En stor svaneflokk møtte oss på vei ut under brua til Kalvøya. Et godt valgt sted da de fikk flust med mat fra folk på land.


På vei ut dukket det opp en kajakkpadler i VKV, og han kommenterte at: "jøss så rar åre du har da".... Han hadde visst aldri sett en grønlandsåre før, ei heller en hjemmesnekra kajakk.... jaja, han ønsket oss god tur før han fosset avgårde i den strømlinjeformede glassfiberkajakken sin... :o)

Som sagt, været var fuktig og rått, noe som påvirket linsa på kameraet, men ved å jevnlig dyppe kameraet i saltvann så fikk jeg nå tatt noen bilder da.


Trollfuglen...

                                                                                 



 Så etter å ha hilst på trollfuglen satte vi kursen inn mellom Brønnøya og Nesøya. Noen få båter lå igjen på vannet, men stort sett så har vel båtfolket tatt vinterferie. Og er jeg lei meg for det? Hahahaha neiiiii... Herlig å ha sjøen for seg selv. Tror vi så ca 10 - 12 andre kajakkpadlere idag, og et par små motorbåter som var ute. Men noen kajakkpadlere kunne nok for min del gjerne holdt seg hjemme.... Vi traff et par som kom susende i hver sin havracer, nikker og sier hei, kvinnfolket hilste på oss da, men hennes mannlige følge stirret bare rett frem og nikket ikke så mye som en cm på hodet...jaja, det er vel med folk på vannet som med folk i skiløypa, enkelte er bare så utrolig selvopptatte at alt annet rundt en skal bare passe seg... kondomoppdressa idioter spør du meg. Hadde disse dressene dems vært brukt som det de ligner på hadde vi kanskje sluppet å møte enkelte av denne arten "kom dere vekk, her har jeg all forkjørsrett"....  Sukk, jeg får vel la dem fare sin egen sjø, så kan jeg kose meg videre i selvsnekra farkost med passende treplank som fremdriftsmiddel. :o))


                                Flotte fjellformasjoner på Kalvøya
 

Og som med alle padleturer, tid for pause og mat. Sørenden av Brønnøya er et flott sted å raste.


Etter en god matpause ble kursen satt videre. jeg fikk til og med mettet mitt behov for å finne og signere en geocache. :o))
Underveis lurte vi på om gudene en gang i tiden hadde vært litt vrede...noen kjempesteinblokker som lå lettere henslengt i en haug ute i vannet.

En riktig så trivelig tur i et trolsk landskap, er jo bare å nyte slike turer. Har ingen behov for sol og blå himmel, naturen er vel så vakker og storslått i tåke og dis. Mange takk til Eli og Bernt for nok en trivelig padletur.

                                         Track fra turen.

Padletakkformegfordennegang...Kai'akk1

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar