mandag 5. mars 2012

Padletur på Vorma


Da Jørn  innviterte til en uformell tur på Vorma søndag, så klarte jeg ikke å si nei. Nå har det kriblet lenge nok i padleårene mine. Årets første tur var i emning. Da denne skrotten ikke er helt i superform og fremdeles sliter med mystiske ting i ledd og muskler, håpet jeg på en rolig start. Jørn bekrefter at dette ikke blir noen voldsom langtur. I tillegg skulle Svein Erik N. debutere som kajakkpadler på denne turen. Han stillte opp med splitter nytt utstyr godt utrustet for vinterpadling. 

                                                  Vanndåpen


Oppstart fra båthavna i Vormsund ca kl 11. Planen var å padle ca 6 km idag. Men underveis ser vi at Svein Erik takler debuten på en utrolig bra måte, og kroppen min fungerte bedre enn fryktet, så da avtalte vi rett og slett at nå padler vi lengre. :o)) Deilig å kunne ta slikt litt på sparket også. 
                                                              
                                          Båthus



               3 Svaner i flukt.. jada du ser dem hvis du ser godt etter...  



                                        Tid for mat og kaffe.



Et artig lite bygg




Og noen fantastiske farger og kontraster.




Vannet var virkelig blikkstille idag, bortsett fra områder med strømvirvler. Og da vannet i tillegg var krystallklart så fikk vi se både harr og elvemuslinger. Fantastisk. Mens Jørn og Svein er opptatt som fotograf og modell, ser jeg en stor fugl lette og fly avgårde et stykke nedi elva. Utfra vingebevegelser og størrelse var det sannsynligvis en hegre, et flott syn var det iallefall.
Underveis forteller Jørn at de har sett kongeørn i området tidligere. Og tenk om denne turen kunne krones med et slikt syn.... Og jada, ut over elva kommer en fantastisk fugl flyvende, gjør et lite stup nedover før den antageligvis blir obs på 3 fargeklatter ute på vannet. Den bestemmer seg nok for at vi enten er giftige eller alt for store til å prøve å spises... :o))
Jeg røsker til meg kameraet og gjør et desperat forsøk på å forevige den vakre fuglen, og sannelig klarte jeg det. Dere ser den på bildet hvis dere bare er sterke nok i troen. :o)) Fy søren å jeg skulle hatt speilrefleksen med telelinsa mi....


Et sovende uhyre midt i elva

 

Ivrig fotograf med en kajakk med et merkelig navn......


Også var desverre turen slutt



Ja denne søndagen ble en knallstart på padlesesongen 2012. Det ble ca 12 km tur-retur. En tur i et utrolig flott landskap, og med et rikt dyreliv. Beverhytter, harr, kongeørn, hegre, muslinger, kråker som nesten sa kra på en vakker måte. Dette blir en tur jeg kommer til å huske lenge. Mange takk for utrolig trivelig selskap, Jørn og Svein Erik. Blir nok ikke siste gangen jeg padler her nei.

Avslutningsvis en link til en liten videosnutt jeg tok underveis: Litt strømt
 

 











 



1 kommentar:

  1. Utrolig blikkstille vann, jeg likte veldig godt det søte sovende uhyret og den flotte prikken av en kongeørn. Ellers skjønner jeg at dere hadde en super tur :o)

    SvarSlett