fredag 10. august 2012

Kajakkbyggekurs Mai 2012

I begynnelsen av Mai skulle jeg oppfylle en av mine gamle drømmer. Jeg skulle bygge kajakk i tre og seilduk.  Kurset ble holdt av Anders Thygesen i verkstedet hans på Vestfossen. Etter en samtale med Anders tidligere på vintern, var vi kommet frem til en mal for hva slags kajakk jeg ville bygge. Det skulle bli en sørgrønlands type med trekk fra Tahe Marine sin Greenland T kajakk. Og modifisert etter mine ønsker.
Ville dette la seg gjøre?  Tiden ville vise.

På kurset var vi 7 stykker, blant annet 2 fra Ungarn som planla å padle kysten rundt med selvbygde Baidarkaer... :o)

Vi møtte opp kvelden før kursstart for å bli litt kjent. En trivligere gjeng skal man lete lenge etter.

Kursets første dag møter oss med dette synet:


Skal dette bli en kajakk..........jaja, lykke til sier jeg!








Og jammen begynner det å ta form etter noen dager. utrolig sier jeg...

Men dagene gikk ikke bare til bygging og slit, vi hadde masse morro også. Grilling og bålbrenning på kveldene. Skyting med langbue, padling og litt kursing i teknikk og sikkerhet på Eikern. Foredrag av Anders fra turen hans langs norskekysten ifjor.



Bueskyting er farlig.... :o))



Dagene gikk bare alt for fort. Vi ble en utrolig sammensveiset gjeng, og Anders var alltid der for å veilede, assistere og rette på det vi gjorde. Og uansett hvor galt vi trodde ting var,  så sa Anders noe slikt som dette: Det går bra. Det ordner seg. Dette er ikke noe problem.
Han var bare så utrolig positiv.


                                      Kajakken ferdig oljet.

            
                            
                                             Og her er seilduken i ferd med å bli lagt på.




                                         Masse syjobb.



                                 Ferdig grunnet.



Og jammen ble det en kajakk ut av de 2 trelistene vi startet med første dagen. Jeg var overlyklig og tenkte at nå var værste jobben gjort......hmmmm....hvor feil kan man ta.....

Vel hjemme startet en laaaaaaaang prosess med å pusse - male- pusse - male -pusse........
Men selv det tok form tilslutt, og jeg stod der med en ferdig kajakk.

The Black Lady:





En stoooor takk til Anders som gjorde en fantastisk jobb med å hjelpe oss frem til et ferdig produkt. Og tusen takk til Juan, Anders B. Jostein, Cathrine, Svein og de 2 ungarerne jeg ikke husker navnet til.... Dette gjør jeg gjerne en gang til. Minst en gang til.... :o)))

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar