torsdag 5. april 2012

Røykenvika

Lørdag 31 Mars avtalte Sven og jeg at vi skulle ta oss en tur til Randsfjorden og Røykenvika. Avtalen var å drive rulle og teknikk trening inne i bukta. Men noen hvitfrådende bølger ute i fjorden ble for fristende, spesiellt for Sven. Så dermed ble planene endret og kursen satt ut forbi Nes kirke. Og sannelig fikk vi testa oss litt, bølgene var både frådende og ganske store. Siden det var lenge siden jeg hadde smakt på slikt vær så holdt jeg meg relativt nærme land, rulle hadde jeg heller ikke gjort siden November, så da var det greit å vite at jeg kunne svømme iland om det værste skulle skje. Vanntemperatur på nærmere null, fristet ikke til lang tids bading. Isen hadde jo nettopp gått i området....
Etter litt lek i bølgene så satte vi kurs inn i en bukt for å få i oss litt mat og varm kaffe. Jeg hadde egentlig fått nok bølgepadling, så mens jeg slappet av med kaffe, tok Sven seg en liten solotur ut i bølgene igjen...
Det ble en veldig fin tur, med alt fra blikkstille til ganske rufsete vær. Sol og snø omhverandre.
Avsluttet med 3 rullerforsøk inne i vika. Først et vellykket forsøk, selv om den ikke akkurat var grasiøs, men opp kom jeg. Andre forsøket gikk heller dårlig, og jeg fikk trent wetexit og fikk drevet med litt kaldtvannssvømming. Tredje forsøk gikk greit, men måtte ta et støttetak for ikke å velte igjen. Jaja, artig trening som viser at 4 måneder uten rulling gjør noe med teknikken... Helt tilslutt tok jeg å svømte litt bare for treningens skyld, greit å vite at man takler kaldt vann og svømming med tørrdarkt og ymse annet utstyr. :o)

   
Og her havna ferga etter stormen andre juledag



Og her skulle ferga ha ligget


En ensom rød svale....


Randsfjorden er virkelig en flott innlandsfjord, utrolig kjedelig å kjøre bil langs den på vei nordover eller sørover, men utpå vannet i en kajakk er man i en helt annen verden. Jeg elsker stein og fjellformasjonene her, enkelte plasser minner om områder langt sør i Oslofjorden. Lengre opp ved Eidsand er det også sandstrender, både der man kan padle utfra, og på noen øyer ute i fjorden.

Det var alt fra Hade-Paddlers i denne omgang. :o)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar