onsdag 22. mai 2013

Baidarka 2013 fortsettelsen.....

Og da var jeg hjemme. mellom snøhauger i hagen rigga jeg meg til. Først ble den grunnet så kunne maling og pussearbeid settes igang. Etter masse tankegang i malebutikken var fargene på plass. Svart hadde jeg allerede bestemt meg for, men dekksfargen svevde mellom diverse farger. Og det falt tilslutt ned på Vestlandsrød. Just perfect spør du meg. ;)
                           
                                Grunning......

                                Maling....
               
                                Pussing.....

                                Maling.....
  


Vind og vær gjorde så jeg måtte lage meg et skjul, så da flyttet jeg til andre siden av huset.



Og slik gikk no dagan........ maling og pussing til den store medaljen. vannblemmer og sår dukka opp på fingra og plaster måtte tas ibruk. Men fy søren å herlig å se at ting begynnte å ta form. Men ennå visste jeg ingenting om den i det hele tatt ville flyte......


En dag måtte jeg i skauen og sanke kvist.... taustrammere skulle lages fra bunn av. Det første jeg prøvde var gran. Oppdaget fort at de slo små sprekker og valgte derfor å finne noe hardere materiale. Valget falt da på bjørk, så ut på tur igjen. Bjørkekvistene funka veldig bra, ingen sprekkdannelser. Fikk også tips om at rogn er ennå hardere og ypperlig å bruke. Det får bli neste gang. :)









 Arbeidet skred frem. Ting tok mer og mer form, men i hodet mitt kverna det rundt......ville dette bli en båt som kunne brukes?.......

Jeg syns det er artig med dekor. Etter å ha lest historier om orginale baidarkaer så ble valget lett. Jeg leste at de opprinnelig ble kledd med sjøløveskinn, så det var da helt naturlig å dekorere min baidarka med en sjøløve, til ære for et flott og ganske så nyskjerrig dyr. 


Jeg hadde glemt igjen et åre-emne hos Anders + at jeg trengte noen ekstra strikk og taufester. Bestemte meg derfor for å ta med baidarkaen ned til Vestfossen for å få tak i dette. Med tanken om å prøve baidarkaen for første gang, pakket jeg bilen full av padleutstyr. Jeg var egentlig så spent at jeg hadde vondt i magen. Anders oppfordret meg til å ta en tur bort til Fiskumvannet/Eikern for å prøve. Og som sagt så gjort. Endelig fikk båten vann under kjølen. Og for en følelse!!!! Den fløt, den gikk rett i vannet, den føltes stabil og rask, egentlig bare helt perfekt!!! Dette var en lettelse og en alldeles utavdegsjælopplevelse......:) Gliiiiis........




Jeg har tenkt at dette skal bli en bruksbåt, så derfor valgte jeg å dresse den opp med strikker og dekkstau langs sidene. Strikker for å kunne feste ymse ting på dekk, som feks kamera. Dekkstauet ville øke sikkerheten ved feks redninger. 

Og endelig, 17 mai, da var den ferdig. Dvs det gjenstår en kjøl list, men det kommer etterhvert....


Etter dette har den fått prøvd seg både på Harestuvannet og Randsfjorden. Og jeg blir bare mer og mer glad i skuta. Dette er uten tvil min nye favoritt. Litt tyngre å svinge enn de andre båtene mine, men jeg merker at hvis jeg bare tør kante den nok så svinger den egentlig ganske så lett. Bernt har til og med rulla den på Randsfjorden.... :)



                                                                                   Bilde over: Tatt av Eli Bondlid


OG DET UTROLIGE ER, ALT STARTET MED NOE LIGNENDE DENNE:

Og hva skjer neste år.....time will show..... :)





3 kommentarer:

  1. Rett og slett en nydelig kajakk :-)

    SvarSlett
  2. Den ble kjempeflott og jeg er glad du ikke gjemte bort HELE hagen under presenning sånn som du gjorde i fjor. Synes du er utrolig flink, men når det gjelder neste år, min kjære så tror jeg at jeg vet hva som ikke kommer til å skje i allefall hvis vi ikke vinner i lotto da ;0))
    4 kajakker, en kano og tar jeg ikke helt feil så har vi vel et par gummibåter og en bellyboat i kjelleren også hmmmm, kanskje det holder nå, eller ???????

    SvarSlett